Blomkronans Samfällighetsförening bildades i början av 70-talet och består av 56 hus. Föreningen förvaltar garage, sopsortering, grönområden, gång- och bilvägar samt en lekplats. 2007 skaffade de Samfälligheternas Trygghetsavtal - som då hette Serviceavtal.
- Vi skaffade nog avtalet för försäkringarna, men vi har använt den juridiska rådgivningen väldigt mycket, i synnerhet de senaste åren, säger Janne Björklund, ordförande i Blomkronans samfällighetsförening.
- Allt blir mer och mer juridiskt komplext. Man kan googla och läsa sig till mycket, men ofta vill man få personlig rådgivning rörande en specifik situation.
Samfälligheternas grundutbildning A och O
Blomkronans styrelse består av sju personer varav två är suppleanter. Janne har själv suttit i styrelsen i två omgångar, nu senast sedan 2017, och nyligen valdes han till ordförande för tredje året i rad.
- Många av oss har varit med i flera år och haft olika roller. Det finns fördelar med att jobba ihop länge - om alla bara sitter 1-2 år blir det ingen kontinuitet, säger Janne.
Samfälligheter är också väldigt speciella och det är komplext att sitta i en samfällighetsstyrelse, menar han. I Blomkronan har de därför löpande vidareutbildat sig inom frågor som rör samfälligheter, bland annat har alla styrelseledamöter gått Samfälligheternas utbildning i samfällighetsjuridik och samfällighetsförvaltning.
- Utbildningen är jättebra för att snabbt få en inblick i hur samfälligheter fungerar. Om en ny ledamot börjar är det ett måste att de går den, säger Janne.
Juridiska expertråd att luta sig mot
Trots att styrelsen är både påläst och erfaren uppstår förstås situationer som de behöver hjälp med att lösa, och frågor från medlemmarna de inte alltid kan svara på. Då loggar de in på Samfälligheternas webbplats där de kan ställa frågor direkt till expertrådgivare.
- Vi har fått juridisk hjälp med allt från ekonomi och underhållsfonder till postutlämning, extrastämmor - och inte minst tomtgränser, säger Janne.
Det är inte ovanligt att medlemmar i samfälligheter odlar eller bygger utanför sin tomtgräns, oftast omedvetna om att de tar samfällighetens mark i anspråk.
- Det är en svår fråga som kan bli lite infekterad, men då är det skönt att ha rådgivningens svar att luta sig mot i dialogen med medlemmen, säger Janne.
Han tillägger att rätt många husköpare inte vet vad samfälligheter är och hur de fungerar. Styrelsen har därför tagit fram information till nyinflyttade som de även delger mäklare vid försäljning i området.
Boappa förenklade kommunikationen
Blomkronan är idag en välfungerande förening med god ekonomi, en väl genomarbetad budget och en underhållsplan som sträcker sig cirka 40 år fram i tiden. Men styrelsen lägger också ner mycket tid på arbetet, menar Janne. Något som underlättat och sparat tid för styrelsen har varit Boappa, en boendeapp för föreningar som samfälligheter med Trygghetsavtal får rabatt på.
- Vi ville tidigt digitalisera så mycket som möjligt, framför allt kommunikationen med medlemmarna. Att lämna lappar i brevlådan kändes varken effektivt eller miljövänligt, säger Janne.
Blomkronan testade olika alternativ - först en egen hemsida med chattfunktion, sedan en Facebookgrupp. De är nu båda nedlagda och ersatta med Boappa.
- Boappas nyhetsflöde och chattfunktion används väldigt mycket, både i föreningen och i styrelsen. Vi använder även de övriga funktionerna i Boappa, men det absolut bästa med appen är just att det blir enkelt att kommunicera inom föreningen, avslutar Janne.