Vilka samfällighetsföreningar är redovisningsskyldiga?
- En samfällighetsförening är redovisningsskyldig om tillgångarna överstiger 1,5 miljoner kronor, om föreningen bedriver näringsverksamhet eller om stadgarna kräver det. Men även föreningar som inte är redovisningsskyldiga bör bokföra inkomster och utgifter för att få en bra överblick av sin ekonomi.
Vad innebär “god redovisningssed”?
- Enligt FAR (Föreningen auktoriserade revisorer) ska bokföringen i en organisation skötas enligt “god redovisningssed”. Det innebär bland annat att det ska vara lätt att följa bokföringen i kronologisk ordning. En viktig del av föreningens löpande bokföring är därför att ha en strukturerad hantering av alla inkomster och utgifter.
- Med ett program som hämtar händelserna i den ordning de skett på banken underlättas hanteringen och riskerna för fel i bokföringen minimeras.
Hur vet vi om vi är momsskyldiga?
- Samfällighetsföreningar är idag endast momsskyldiga om omsättningen från försäljning av varor och tjänster, exklusive medlemsavgifter, överstiger 120 000 kronor. Medlemsavgifterna är nämligen momsbefriade sedan 2024.
Styrelsens första steg är därför att se över föreningens totala omsättning och intäktstyper för föregående år.
Vad ska vi tänka på när vi säljer varor och tjänster?
- Om ni är momsskyldiga behöver ni lägga på 25 procent moms på momspliktiga intäkter. Vad det innebär i praktiken är att försäljning av sidointäkter som inte är medlemsavgifter delas upp i två delar, en del intäkt och en del utgående moms.
- Ni har också rätt att dra av momsen på era egna inköp och kostnader. Snöplogning, reparationer och el – allt detta innehåller moms som föreningen nu kan få tillbaka. Så även om momsregistrering innebär mer administration finns det ekonomiska fördelar. Men tänk på att ni bara får dra av momsen på inköp som tillhör momspliktig försäljning. Ni kan inte dra av momsen på inköp som tillhör den momsfria försäljningen.
Varför behöver vi ett bokföringsprogram?
- Med ett modernt bokföringsprogram minskar det manuella arbetet samtidigt som riskerna för fel minimeras. Det skapar trygghet och sparar tid för kassören.
- Ett bokföringsprogram underlättar också hanteringen av moms. Är ni momsskyldiga är det extra viktigt att tydligt separera momsfria och momspliktiga kostnader och intäkter så att deklarationen som lämnas in blir korrekt. De flesta bokföringsprogram idag stödjer både momsfri och momspliktig bokföring av intäkter och kostnader så det är nästan ett måste om en förening ska börja hantera moms.
- Min rekommendation är att se den utmaningen som en möjlighet att modernisera ekonomihanteringen. Med rätt process och system kan föreningen avsevärt förenkla arbetet och momsen blir en logisk del av flödet - inte ett hinder!