Förbjudet att ladda elbilar på området

Styrelsen har utrett frågan om elbilsladdning och förbudet kvarstår. Utredningen presenterades på årsstämman. Källor till utredningen: EU- och regeringsdirektiv, Samfällighetslagen, Anläggningslagen, Stormvägens anläggningsbeslut, Elsäkerhetsverket, Boverket, Länsförsäkringar, Villaägarna, Luleå Energi, ELCOM

Styrelsen slutsatser

Styrelsens slutsatser är att idag saknas laglig grund för att införa laddutrustning eller för att ladda i befintlig miljö. Det finns heller inget säkert sätt att ladda vare sig elbil eller elhybridbilar på området. Styrelsen konstaterar dock att de hinder som finns idag kommer att förändras över tid eftersom utvecklingen kommer att påverka beslutsfattare. Elbilsförsäljningen ökar dramatiskt och prognoser visar på fortsatt ökning, ca 2,5 miljoner elbilar kan komma att finnas i Sverige år 2030. EU-direktiv och klimatmål skyndar också på.

Juridiska hinder för samfälligheter

Lantmäteriet fastställer vilka anläggningar en samfällighet ska ha och hur de ska användas. I Stormvägens anläggningsbeslut från 1976 finns av förklarliga skäl inte möjlighet till elbilsladdning inskriven. I dagsläget har Lantmäteriet sagt nej till de samfälligheter som begärt ändring av anläggningsbeslutet för att möjliggöra elbilsladdning. Därför anser styrelsen att det inte finns någon grund för att göra en ansökan för ca 50 000 som inte leder till ändring. Styrelsen väljer därför att följa hur frågan utvecklas juridiskt.

Laddning i vanligt eluttag

Laddning i vanligt eluttag får inte förekomma. Både Luleå Energi och ELCOM påtalar det klart olämpliga att ladda elbilar/laddhybrider  i vanligt eluttag, oavsett om det är i ett garage eller utomhus. Dessa är inte dimensionerade för längre laddning, även om man hävdar att laddningen sker på lägre nivå än 10 ampere. Dessutom är den jordfelsbrytare som finns i motorvärmare inte anpassad för elbilsladdning.

Laddning via elbox

Laddning via laddbox är inte heller tillåtet. Dels av säkerhetsskäl, men också för att laddboxen kopplas förbi den egna mätningen och registreras på den gemensamma mätpunkten. Det betyder att alla får betala notan för den som laddar elbilen via laddbox.

Om olyckan är framme

Om någon trots förbudet ändå laddar sin bil i garaget och olyckan är framme betecknas det som grov vårdslöshet. Vid t ex garagebrand drabbas alla - föreningen får bara begränsad ersättning från försäkringen eftersom anläggningarna är gamla och avskrivna. Varje enskild bilägare måste själv driva sina ersättningsanspråk i försäkringsfrågan.

Beslutsgång och kostnader för installation av laddstolpar

Om de juridiska hindren elimineras och frågan är intressant för föreningen att driva så ska årsstämman ta beslut om införande av laddutrustning. Beslutet måste vara enhälligt för att vara giltigt, eftersom det kommer att vara ett beslut som alla får betala för men i alla fall initialt bara gynnar några. 

Kostnaden för uppförande av 10 laddstolpar är i dagsläget ca 340 000 kronor inkl moms. Bidrag om 15 procent kan sökas hos Naturvårdsverket.

 

 

Senast uppdaterad 2021-08-26
Skapad 2019-12-03