Laddboxar

Information och förhållningsregler

För tillgång till laddbox i garage vänligen kontakta styrelsen via mail så skapar vi ett konto. Mer information om funktionalitet bifogas via mail när kontot är aktiverat.

När ska vi ladda bilen? (effektavgifter)

Laddning bör ske mellan 19.00-07.00 vardagar eller på helger. Avgift för effekten tas bara ut av SEOM helgfria vardagar klockan 7-19. Effektavgiften beräknas i snitt på de tre högsta effekttimmarna under vardagar, per månad. Vilket drabbar alla medlemmar i föreningen.

Det finns två sätt att hantera detta med inställningar, en del bilar kan man ställa in laddtider via bilen i annat fall kan man via appen Charge Amps ställa in scheman för när laddboxen ska vara påslagen.

Vilken kabel är det man ska använda?

Laddkabeln med Typ 2-kontakten skall användas för laddning.

Man skall inte ladda med ett vanligt eluttag och med nöd-laddkabel. Dels utsätts uttaget för onödigt hög förslitning, dels riskerar uttaget att bli ”överhettat” med risk för brand. Elsäkerhetsverkets riktlinjer säger därför att man inte ska ladda bilar med vanligt eluttag (10 A) under mer än 60 minuter i sträck.

Laddning med 3-fas

Om man har elbil och är i behov av laddning med 3-fas ska styrelsen först meddelas. Om styrelsen bedömer att kapacitet finns kan omkoppling till 3-fas ske. Om det senare visar sig att den el-kapacitet som föreningen har inte räcker till kommer åter 1-fas att införas för alla.

En laddhybrid har ofta en batterikapacitet på 10 kWh och klarar vid maxladdning ca 5-6 timmars körning. En laddhybrid använder bara 1-fas men kan kopplas till en strömkälla med 3-fas. Viktigt att komma ihåg är att den bara använder en av faserna, dock allokeras de andra två faserna vilket är en nackdel för systemet som helhet. Vid hög belastning i elsystemet kan det hindra andra från att ladda, av den anledningen kopplas inte laddhybrider upp mot 3-fas.