Fjordholmens Samfällighetsförening

Samfällighetsföreningen förvaltar anläggningar och mark som är gemensamma för alla medlemmar. Fjordholmens samfällighetsförening ägs av fastigheterna Göteborg Backa 189:7 - 189:36 med adress Båtsman Hisings gata 8 - 66. I föreningsarbetet representeras fastigheterna av sina ägare.
Fjordholmens gemensamma anläggningar är:
- Soprum, förråd och garage.
- Gångvägar, inomkvartersgator och parkeringsplatser.
- Grönområdena.
- Kall-/Spill-/Dagvatten och avloppsledningar.
Avloppsledningar är delägd av kvarteret Vassholmen, Båtsman Lustigs gata. - Ytterbelysning på stolpar samt belysning i soprum och förråd med tillhörande ledningar och reläer.
Skötseln av de gemensamma anläggningarna utförs av ägarna till medlemsfastigheterna. Vi har ett gemensamt ansvar för att anläggningarna sköts samt att vi samverkar i övrigt och tar hänsyn till varandra för att göra det bästa av boendet i Fjordholmen.
Garage
Garagebyggnaderna är försäkrade genom samfällighetsföreningen. Försäkring av innehållet i garagen ansvaras av hushållen.
Det finns eluttag i samtliga garage (för till exempel motorvärmare) där säkringen är på 10 ampere. Viktigt att det ej överbelastas!
Laddstolpar för eldrivna fordon finns ej i området och ingår inte i samfällighetens gemensamma anläggning eller förvaltning. Laddning av fordonen får inte göras via bostaden.
Underhåll av garage
Rengöring och målning av garagen utförs av medlemmarna vid behov. Mindre åtgärder gör man på städdagarna och större arbete utförs enligt särskilda arbetsscheman.
Fastighetsägarna ska se till att garagedörrarna är i ett bra skick, genom att:
- Smörja lås och reglar.
- Ersätta nitar i plåtarna som rostar med tiden. Nit-tång finns i förrådet (bredvid soprummet).
Gator och gångvägar
Vägen genom området fyller tre funktioner:
- Gångbana
- För utryckningsfordon vid händelse av brand eller olycksfall/sjukdom
- Vid behov av ur– och i-lastning går det bra att köra fram bilen till huset.
Tänk på att vi har många barn i området, kör därför sakta.
Snöröjning av våra gemensamma ytor köps som tjänst och betalas genom föreningsavgiften. I tjänsten ingår också påfyllnad av flis i blå låda vid trappan mellan hus 30 och 32.
Förråd
I förrådet (bredvid soprummet) förvaras gräsklippare, verktyg och andra redskap som man får låna. Vid underhåll av gemensamma byggnader i området finns det även färg och penslar i förrådet.
Soprum
Syftet med källsorteringen i soprummet är för att göra det smidigt med det vardagliga skräpet. Vi ber er att respektera när kärlen är fulla och inte stapla på hög i dem.
I soprummet kan följande avfall slängas:
- Brännbart hushållsavfall
- Komposterbart avfall
- Kartong (Exempel: mjölk- och småförpackningar samt wellpapp).
- Glas (färgat och ofärgat)
- Metall (Exempel: värmeljushållare, konservburkar).
- Hårdplast
Material som ska slängas på allmän återvinningsplats alternativt på återvinningscentralen:
- Stora pappersemballage.
- Batterier, miljöfarligt- och skrymmande avfall.
För mer information om Återvinning och avfallshantering i Västsverige | Renova
Lekplatsen
Lekplatsen mitt i området (bakom förråd och soprum) är en plats för lek och gemenskap. Där finns det en rutschkana och sandlåda med tillhörande lekredskap. Vill man ta en fika på plats finns där även bänk med tillhörande bord.
Vi är rädda om lekplatsen och ser till att den är fri från skräp. Vid behov av påfyllnad av sand eller nya lekredskap, kontakta styrelsen.
Det är inte tillåtet att rasta husdjur på lekplatsen.
Parkering
Föreningen har tre asfalterade parkeringsytor för gäster och boende, två i samband med garagebyggnaderna och en i backen upp till området. De är främst till för gäster och korttidsparkering.
Behöver man parkera längre än två dygn ska garagen nyttjas i första hand. Äger man två bilar ska den grusade parkeringen, vid uppfarten till området, användas för bil nummer två.
Tänk på att vändplatsen framför soprummet inte är avsedd för parkering.
Städdagar
Vi har ett gemensamt ansvar att sköta om grönområdet så det ser fint ut. Vi har därför två gemensamma städdagar per år, där samtliga fastighetsägare deltar och har ansvar för ett specifikt område.
Upplägg
- Vårens städdag infaller sista helgfria måndagen i april med start klockan 18.00.
- Höstens städdag infaller sista helgfria lördagen i oktober med start klockan 10.00.
Städdagarna börjar med att vi samlas på vändplatsen vid soprummet/förrådet där styrelsen informerar om vad som ska utföras och eventuellt prioriteras under dagen. Efter utfört arbete bjuds det alltid på något att äta.
Genom att delta på städdagarna får vi även en möjlighet att lära känna varandra och ha en trevlig stund tillsammans.
Får man förhinder går det bra att göra en insats före eller efter själva städdagen.
Områdesindelning
Se nedan för områdesindelningen, det finns även att titta på inne i förrådet.
[Bild kommer]
Gräsklippning
De gemensamma gräsmattorna klipps av medlemmarna. När en bud-kavle med "Gräsklippning" hamnar i brevlådan är det dennes tur att klippa områdets gräsmattor nästa gång.
Föreningens gräsklippare förvaras i förrådet. Där finns även en karta uppsatt över vilka gräsytor som ska klippas.
Var försiktig under gräsklippningen så man inte kör på berg, stora stenar och annat som kan skada klipparen. Vid problem med gräsklipparna som man själv inte kan åtgärda, ska styrelsen kontaktas.
När man är klar med gräsklippningen har man ansvar för att dunken med bensin (95 oktan) är fylld. Behöver man tanka dunken ska kvittot lämnas in till föreningens utsedda kassör så får man tillbaka för det man har lagt ut.
Fjordholmens styrelse och årsstämma
Föreningsstämma
Samfälligheten har årsstämma i april, varje år.
På stämman är det följande punkter som lyfts:
- Godkännande av kallelse och dagordning
- Utse funktionärer för stämman
- Redovisning av Års- och revisionsberättelse för senaste räkenskapsperioden
- Ansvarsfrihet för styrelsen
- Beslut om budget och utdebitering
- Utse styrelse och övriga funktionärer
- Motioner behandlas och beslutas*
- Övriga frågor
*Motioner som rör föreningens verksamhet kan skrivas av styrelsen eller medlemmar i föreningen. Motion som ska behandlas på årsstämman, lämnas in till styrelsen senast under december månad.
Styrelse och funktionärer
Föreningens styrelse består av:
- Ordförande, väljs på två år.
- Två styrelseledamöter, väljs på två år.
- Två styrelsesuppleanter, väljs på ett år.
- Två revisorer och en revisorsuppleant, väljs på ett år.
- Två ledamöter av valberedning, väljs på ett år.
Styrelsens uppdrag är att:
- Sköta det löpande arbetet i föreningen i enlighet med stadgar och beslut på föreningsstämman.
- Informera medlemmar om bland annat årsstämma, städdagar och annat som berör föreningen. Informationskanaler som styrelsen använder är bland annat anslagstavlan vid soprum/förråd, mejlutskick och via föreningens hemsida.
Styrelsens arvode är en gemensam middag per år.
Villaägarna
Föreningen är ansluten till Villaägarna, där vi kan få juridiskt stöd samt rådgivning.
Villaägarnas hemsida: Välkommen till Villaägarna
Ekonomi
Föreningens verksamhet betalas av föreningens medlemmar via samfällighetsavgiften, inbetalningen sker två gånger per år, i mars och i augusti.
Avgiften täcker kostnaderna för förvaltning och drift av gemensamhetsanläggningarna. I avgiften ingår även hjälp med bokföring och fakturahantering som vi har köpt in som en tjänst via ett externt företag.
Fördelning av kostnaderna under ett år
Underhåll av:
- Gator, gångvägar, parkeringsplatser, lekplats och grönområden, inklusive väktartjänst (ca. 15 %)
- Garage- och soprumsbyggnader (ca. 4 %)
- Sop- och återvinningshantering (ca. 15 %)
- Administration (ca. 11 %)
- Avsättning till underhåll och förnyelsefond (ca. 35 %)
- Vatten (ca. 20 %)*
*Kostnaden för vatten betalas av hushållen och justeras genom årlig vattenavläsning i december, med slutlig avräkning vid betalning av samfällighetsavgiften i mars.
Fjordholmens Årshjul