Bäckvägens Samfällighetsförening

Tillsammans är vi 47 hushåll som gemensamt strävar för att vi ska bo i ett trivsamt, välskött och tryggt område. För dig som är nyinflyttad, eller är på gång att bosätta dig i området, går det utmärkt att vända sig direkt till oss i styrelsen vid frågor eller funderingar inför stundande köp eller flytt. Vi tar tacksamt emot frågor och felanmälningar på e-post: styrelsen@asabackvag.se

iDetta är en samfällighetsförening. På denna sida ansvarar samfällighetsföreningen för innehållet.

Hej!
Detta informationsbrev riktar sig till dig som är medlem i Bäckvägens Samfällighetsförening.

Tillsammans är vi 47 hushåll som gemensamt strävar för att vi ska bo i ett trivsamt, välskött och tryggt område. För dig som är nyinflyttad, eller är på gång att bosätta dig i området, går det utmärkt att vända sig direkt till oss i styrelsen vid frågor eller funderingar inför stundande köp eller flytt.

Vi tar tacksamt emot frågor och felanmälningar på e-post: styrelsen@asabackvag.se.

Trevlig läsning!

Vänliga hälsningar,
Styrelsen

Vem räknas som medlem?

Alla som är fastighetsägare i området blir automatiskt medlemmar i samfälligheten, med ett medlemskap per fastighet. Samfälligheten är en juridisk person med ansvar mot myndigheter. Medlemskapet är bundet av servitut till varje enskild fastighet och därmed tvingande.


Vad gäller vid ägarbyte?

Vid försäljning är det den tidigare ägarens skyldighet att lämna uppgifter till styrelsen om vem som köpt den aktuella fastigheten, samt från vilket datum den nye ägaren tillträder. Samfällighetsavgiften betalas enligt debiteringslängd. Köpare och säljare har skyldighet att sinsemellan fördela kostnaderna
i samband med försäljning. Samfälligheten gör ingen delning av samfällighetsavgiften.

Samfällighetsavgift

Samtliga 47 andelar (hushåll) betalar månadsvis en obligatorisk samfällighetsavgift. Avgiften beslutas vid årsstämman och skall täcka löpande drift samt förnyelse/underhåll. Avgiften är 1760 kr/månad tills att annat beslut fattas vid årsstämma. Driftskostnader inkluderar bl.a. vatten, sophämtning, elförbrukning för garage, gräsklippning, räntekostnader, försäkringar och Tele2. Avsättning görs
årligen till en underhålls- och förnyelsefond för anläggningens framtida underhåll enligt plan.

Vägavgift

Varje fastighetsägare betalar årsvis en vägavgift till Åsa Samfällighetsförening.
Avgiften är för närvarande 1500 kr och faktureras separat till respektive hushåll.

Avgiftsinbetalning

Samfällighetsavgiften betalas i förskott, genom månadsvis inbetalning till bankgiro: 229-2787. Inbetalning ska vara föreningen tillhanda senast sista bankdagen i föregående månad och märkas med husnummer (ex. 81D).

Styrelse & kontaktuppgifter

Styrelsens ledamöter utses genom rullande schema (ordförande, sekreterare och kassör kan väljas utanför schemat) vid ordinarie föreningsstämma och har i uppdrag att bl.a.:
• Förvalta föreningens tillgångar
• Föra redovisning över föreningens räkenskaper
• Sammankalla till ordinarie föreningsstämma
• Sammankalla till extra föreningsstämma (vid behov)
• Avge förvaltningsberättelse över föreningens verksamhet och ekonomi till ordinarie föreningsstämma
• Hålla förvaltningsberättelse, revisionsberättelse och förslag till inkomst- och utgiftsstat tillgängliga, inför ordinarie föreningsstämma
• Hålla underhålls- och förnyelseplan tillgänglig, inför ordinarie föreningsstämma

Föreningsstämma (årsstämma)

Den ordinarie föreningsstämman utgör en viktig möjlighet att ta del av och påverka vad som sker
inom samfällighetsföreningen. Motioner ska vara styrelsen tillhanda senast i januari månad. Praxis
inom föreningen har blivit att samtliga av de ovan begärda handlingarna, som skall hållas tillgängliga
för medlemmarna, delas ut i tillsammans med kallelsen till stämman. Om man inte kan delta på
årsstämman kan man utse ombud att delta genom fullmakt. Ombud får bara företräda maximalt en
medlem. Endast en person per hushåll har rösträtt på föreningsstämman.

Styrelsemöte

Styrelsen sammanträder normalt sett en gång i månaden, där det blivit praxis att mötas första
söndagen i månaden kl. 18:00 och att mötet äger rum i Kvartersstugan. På mötet avhandlas frågor
rörande samfällighetens ekonomi, löpande förvaltning och eventuella frågor från medlemmarna.
Mötesprotokollet anslås på anslagstavla utanför Kvartersstugan.

Styrelsemedlemmar (år 2023)

Ordförande (1 år) Said Racic (83B)
Kassör (1 år) Adam Odén (69C)
Sekreterare (1 år) Lars Westling (79B)
Ledamot (1 år) Martin Jonsson (73B)
Ledamot (1 år) Rustan Karlsson (71B)
Ledamot (2 år) Joakim Lange (89D)
Ledamot (2 år) Caroline Siegl (75A)

 

Kontaktuppgifter

Ordförande Said Racic (83B) ordforande@asabackvag.se 0730-666415
Kassör Adam Odén (69C) kassor@asabackvag.se 0765-469727
Sekreterare Lars Westling (79B) sekreterare@asabackvag.se 0707-295440
Ledamot Caroline Siegl (75A) 0704-567658
Ledamot Joakim Lange (89D) 0761-662820
Ledamot Martin Jonsson (73B) 0708-229441
Ledamot Rustan Karlsson (71B) 0731-415435
Ansvarig gräsklippning Henrik Jonsson (77E) 0707-309030
Vid frågor eller felanmälan, skicka e-post till styrelsen@asabackvag.se

Samfällighetsföreningens omfattning & tillgångar

Samfälligheten förvaltar fastigheten Åsa 1:218 och gemensamhetsanläggning, enligt
anläggningsbeslut, där följande ingår:
• Kvartersmark (lekplats, grönområden och gatumark)
• Garage- och parkeringsanläggningar
• Kvartersstuga
• Garage- och ekonomibyggnader
• Ledningsnät för vattenförsörjning och avlopp samt skydd för grund- och regnvatten

Lekplats

Vår lekplats är utrustad med gungor, klätterställning, sandlåda, lastbil, basketkorg och bänkar. Bollek
är tillåtet till 22:00, enligt beslut vid årsmöte år 2020. Vi hjälps gemensamt åt att hålla lekplatsen i
gott skick och verka för hög trivsel för så väl barn som vuxna. Vuxna får gärna hjälpa till att borsta
upp och skyffla i träflis som skvätt ut på asfalten. Kvast och skyffel finns på väggen till Kvartersstugan.

Grönområden

Vi har grönytor som består av gräsmattor, träd och diverse buskage. Tillsyn av grönytorna görs på
våra arbetsdagar. Klippning av våra gräsytor sköts av utsedd, arvoderad, medlem. Djurägare tillser
givetvis att plocka upp efter både hundar och katter.

Gatumark

Vi har asfalterad gatumark som består av delvis ”nylagd” asfalt (2018). Bil-, moped- och MC-trafik i
området är förbjuden. Undantag gäller vid lastning eller sjuktransport till fastighet. Infarterna i
området får inte blockeras, då vi ska kunna säkerställa framkomlighet för utryckningsfordon.
Att stanna för av- eller pålastning är naturligtvis tillåtet.

Kvartersstuga

Vår kvartersstuga går att hyra som festlokal eller vid övernattning för gäster. Den är utrustad med
kök inkl. husgeråd, WC, matplats, soffgrupp och TV. År 2022 utrustades stugan med två bäddsoffor
(dubbelsängar) och erbjuder således 4 sovplatser. Hyra: 150 kr/dygn. Man kan även hyra stapelbara
stolar (20 st) och klaffbord (2 st) separat. Hyra: 50 kr/dygn. För bokning och rutiner, se sista sidan.

Ekonomibyggnad

Byggnaden, kallad Tvättgaraget, ligger i norra delen av området. Här finns gräsklippare (Klippo),
stegar och skottkärra att låna. Vi är tacksamma för felanmälan om något går sönder. Vi har även
trimmer och åkgräsklippare med klippbord, snöblad och sandspridare. Ytterligare stege finns att låna
på Kvartersstugans långsida. Varje hushåll har en nyckel till ekonomibyggnaden och ansvarar själv för
överlämning vid ägarbyte. Om nyckeln förloras kan ny beställas av styrelsen, till kostnad av 150 kr.

Garage

Varje andel har en garageplats, som sköts och disponeras av respektive hushåll. Garagen skall
användas för bilar och ej som förråd. Enskild medlem får inte bygga om garaget, installera annan el
eller isolera taket. Det finns två nycklar till respektive garageplats och varje hushåll ansvarar själv för
överlämning vid ägarbyte och att ersätta eventuellt förlorad nyckel.

 Parkering

Varje andel har en numrerad parkeringsplats, med samma nummer som respektive garageplats.
Parkering utanför p-plats är inte tillåten. Enligt beslut vid årsstämma 2020 har vi avtal om
parkeringsbevakning. Bevakning sköts av Parkeringstjänst Väst AB genom sk. 0-avtal, där
samfälligheten har kostnadsfri bevakning mot att intäkterna från ev. böter går till avtalsparten.

Elbilsladdning

Under 2024 har föreningen genomfört underhålls- och förnyelsearbete avseende elinstallation i
garage. Arbetet har omfattat bl.a. byte av elledningar, installation av LED-armatur med rörelsevakt,
eluttag med timer samt elbilsladdare. För att tillgå laddstation förutsätts att medlem betalar en
upplåsningsavgift vilket sker genom en engångsinbetalning. Instruktioner och prisuppgifter delges i
separat informationsbrev, vilket delas ut till samtliga medlemmar när installationen är utförd.

Vatten och avloppsnät

Samfälligheten förvaltar ledningsnätet för vatten och avlopp. Omfattningen av nätet sträcker sig från
kommunens förbindelsepunkter till respektive bostadshus bottenplattas överkant.
Då vattenförsörjningen är gemensam, ansvarar vi tillsammans för att hålla förbrukningen så låg som
möjligt. Det gäller i synnerhet vid bevattning, underhålls- och biltvätt.
Hushåll med pool ska göra separat inbetalning till samfälligheten för det vatten som går åt till att fylla
poolen. Samma princip gäller vid extraordinär bevattning, exempelvis vid byggnadsarbeten eller
nyetablering av växter eller gräsmatta. Varje medlem ansvarar för att meddela extra åtgång av
vatten, genom att ta kontakt med ordföranden eller e-post: styrelsen@asabackvag.se.

Dräneringsledningar och regnvattenledninga

Samfälligheten förvaltar ledningsnätet för skydd mot grundvatten och regnvatten, i folkmun kallat
dagvatten. Omfattningen av nätet sträcker sig mellan kommunens förbindelsepunkter fram till
stuprörsutlopp. Hängrännor, stuprör och dräneringsledningar inom respektive fastighet ägs av den enskilde, som
också ansvarar för underhållet. Genom att löpande rensa hängrännor och montera lövsil på stuprör,
håller vi dräneringsnätet rent för att omhänderta vårt dagvatten på bästa sätt.

Kabelnät(Tele2)

Samfälligheten äger det kabelnät som finns i området. Vi har avtal med Tele2 om leverans av TV-
utbud och avtalet förlängs 12 månader i taget. Kostnaden ingår i samfällighetsavgiften. Det finns
möjlighet för varje medlem att själv teckna avtal om digital-TV, bredband och telefoni. Ett sådant
avtal gäller mellan den enskilde och Tele2 (tidigare ComHem). Felanmälan sker till kundservice på
telefonnummer 90 222. Fel inom fastighet betalas av den enskilde. Fel i det gemensamma kabelnätet
betalas av samfälligheten.

Skötsel & underhål

Tillsammans hjälps vi åt att löpande hålla området snyggt och välskött. Aktiva arbetsdagar, med högt
deltagande, är en förutsättning för att vi ska fortsätta bo i ett fint och välskött område. Två gånger
per år har vi städdagar då vi tillsammans städar, röjer, fixar, umgås och fikar.

Arbetsdagar

Vi har en städdag på våren och en städdag senare på hösten, när löven fallit. Arbetsledare utses efter
rullande schema och ansvarar för att sysslor utförs. Hushåll som inte deltar får arbetsuppgifter
tilldelade. Utifrån behov kan styrelsen komma att kalla till extra städdagar eller sk. ”byggdagar”.

Snöröjning

Varje hushåll ansvarar själv för snöröjning och halkbekämpning runt sin fastighet samt närliggande
gemensamma vägar. Lekplatsen vinterväghålls ej. Sand finns i gröna behållare i området. Vid
omfattande snöfall avropar styrelsen entreprenör för snöröjning av infarter och parkeringsytor.

Häckar och träd

Det är varje enskild medlems ansvar att själv vårda sina växter på egen tomtmark. Häckar och träd
ska klippas för att hållas inom tomtgräns och får inte växa ut mot gångbanor eller infarter.

Städområden

Vid arbetsdagarna delas vi in fem städområden (A-E) enligt nedan indelning.

Sophantering

I vårt sophus slänger vi hushållssopor och matavfall. Sophanteringen är en betydande del i vår
driftkostnad, där vi alla kan hjälpas åt för att hålla nere våra avgifter:
• Släng endast hushållsavfall och matavfall (se nästa sida)
• Tillse att locket på kärlet alltid är stängt (öppet lock = skadedjur)
• Fyll inte ett redan fullt kärl (överfyllt kärl = straffavgift)
• Släng inte återvinning, byggavfall eller andra grovsopor
• Sopkärlen ska vara placerade enligt nedan

Hushålls- & matavfall

Källa: Kungsbacka Kommuns informationsbroschyr Avfall och återvinning i Kungsbacka.
Källa: Kungsbacka Kommuns informationsbroschyr Avfall och återvinning i Kungsbacka.

 

Återvinn & källsortera

återvinningsstationen lämnar du gamla tidningar, returpapper, tomglas, förpackningar av glas,
plast, metall och kartong. Det går även att lämna småbatterier i röda batteriboxar. Vi har två
närliggande återvinningsstationer, vilka du hittar på Åsa Stationsväg 83 eller Hultavägen 8.
återvinningscentralen lämnar du grovsopor och miljöfarligt avfall.

ÅVC-kort

Tidigare har varje fastighet disponerat ett av samfällighetens kort till återvinningscentralen. Dessa
har sedan 8 april 2024 utgått och man passerar nu in till återvinningscentralen med körkort. De gäller
alla vuxna som är folkbokförda i Kungsbacka och man får 15 fria besök per år och per person. För mer
information, se Kungsbacka kommuns hemsida.

Allmänt om fastigheten Åsa 1:218

Karta över fastigheten

Dokument

• Stadgar dat. 2019-03-31
• Anläggningsbeslut dat. 1976-10-25 (D-nr: N3 167/74)

Byggnation av enskild på Åsa 1:218

Det är inte tillåtet att ta uppföra byggnadsverk, anläggning eller ta samfällighetsföreningens mark i
anspråk. För frågor som rör bygglovspliktiga åtgärder inom medlems egen fastighet hänvisar vi till att
kontakta Bygg- och miljöförvaltningen, Kungsbacka kommun. Kontaktcenter: 0300-83 40 00.

Kvartersstugan – rutiner

Vår kvartersstuga går att hyra som festlokal eller vid övernattning för gäster. Stugan kan bokas av
medlem i samfällighetsföreningen, som tillika är ansvarig för betalning och att våra rutiner efterföljs.
Stugan är utrustad med:
• WC med handfat och städskåp
• Kök med spis, ugn, kyl/frys, porslin, grytor och övriga kökstillbehör
• Matbord med plats för åtta personer
• Soffgrupp med 2 st bäddsoffor (6 sittplatser och 4 bäddar)
• TV (ej Tele2-ansluten)
• Brandsläckare

Bokning & nyckel

Bokning görs till styrelsen@asabackvag.se. För nyckelöverlämning och frågor kring uthyrning
ansvarar Martin Jonsson (73 B), telefon 0708-229441. Borttappad nyckel kostar 1000 kr, då detta
kräver att vi måste byta ut lås och samtliga nycklar.

Hyra & betalning

Stugan hyrs dygnsvis (12:00 – 12:00) till kostnad av 150 kr/dygn. Bord och stolar kostar 50 kr/dygn.
Hyra betalas till bankgiro: 229-2787. Ange husnummer på inbetalning.

Felanmälan

Om något går sönder eller är trasigt, skicka e-post till styrelsen@asabackvag.se.

Städning

Oavsett vad stugan används till, ska städning utföras enligt nedan checklista:
✓ Sopa golv och våttorka med lätt fuktad trasa (inkl. WC)
✓ Tillse att sopor slängs
✓ Dammtorka
✓ Bord torkas av
✓ Diska och torka bestick samt köksporslin, ställ tillbaka i skåp
✓ Rengör spis och ugn
✓ Torka ur och stäng av kyl/frys (dörrar lämnas på glänt)
✓ Toalett och handfat rengörs och torkas av
✓ Tillse att samtliga fönster är stängda
✓ Tillse att det lämnas minst 10 cm mellan soffa och element vid fönstret
✓ Tillse att termostaterna på respektive element lämnas på max
✓ Tillse att central termostat (på väggen till WC) lämnas på 15 grader
Vid hyra av bord och stolar, tillse att dessa är avtorkade. Bord placeras mot väggen intill plåtskåpet i
garderoben och stolarna ska placeras längst in i garderoben.

 

Uppdaterat av Lars Westling (79B) och justerat av styrelsen för Bäckvägens Samfällighetsförening 2024-09-01