Samfällighetsföreningen Vindruvan

iDetta är en samfällighetsförening. På denna sida ansvarar samfällighetsföreningen för innehållet.

Vi tar ett gemensamt ansvar

I ett område finns det alltid gemensamma ytor, sk. gemensamhetsanläggningar. Det är grönytor, lekplatser, parkeringsytor, infarts- och gångvägar och annat som de boende använder gemensamt.

Det är även vanligt att värmesystem och vatten samt fibernät ingår i gemensamhetsanläggningarna. Samfälligheten är den grupp av fastigheter som ska ansvara för skötsel och underhåll av anläggningarna. 

Skötsel och drift av dessa anläggningar samt förbrukning av värme och vatten är det som ingår i vår samfällighetsavgift.

Vår verksamhet består av:

  • Underhåll av lekplatser och grönområden.
  • Underhåll av vägar.
  • Underhåll av undercentraler och kulvertar.
  • Underhåll av fibernätverk.
  • Inköp av fjärrvärme från Tekniska Verken.

Föreningen utser en styrelse som ansvarar för den löpande förvaltningen och som verkställer de beslut som fattas på föreningsstämman. Styrelsen består av medlemmar som bor i området.

Den som äger en fastighet i området är automatiskt medlem i samfällighetsföreningen. Fastighetsägaren blir automatiskt medlem i samfälligheten i och med köpet. Enda sättet att gå ur samfälligheten är att sälja fastigheten.

 

Omfattning

Samfällighetsföreningen Vindruvan består av 93 bostadsfastigheter (Vinbäret 1 till 28 samt Vindruvan 1 till 65) och äger gemensamt:

  • Två fastigheter bestående av lekplatser och grönområden (Vinbäret 29 och Vindruvan 66).
  • Vägar (bilvägar och gång/cykelvägar) mellan fastigheterna.
  • Tre undercentraler för värme och varmvatten.
  • Kulvertar för värme och varmvatten.
  • Mottagare för marksända och satellitsända TV-kanaler.
  • Kabeltevenät som förbinder alla fastigheter (ej i bruk idag).

Fastigheten Vinbäret 29 består av grönområdet och lekplatsen vid undercentral 1 (UC1). Fastigheten Vindruvan 66 består av grönområden och lekplatserna vid undercentral 2 (UC2) och undercentral 3 (UC3).

 

Städdagar

Vi har två gemensamma städdagar per år, en på våren och en på hösten. Under dessa dagar fixar vi i ordning i vårt område. Styrelsen ser över vilket behov som finns och fördelar uppgifterna under städdagarna. Då vi på detta sätt hjälps åt att fixa mindre omfattande uppgifter i området så sparar vi pengar genom att vi inte behöver anlita externa leverantörer. Dagarna är givetvis också ett bra tillfälle att lära känna grannarna under trevliga former.