Bredband via fiber

Hösten 2017 ersattes Utkikens tidigare kabelTV-anläggning med en fiberinstallation för bredbandsmottagning. TeliaSonera Sverige AB (Telia) valdes som entreprenör för installationen av optisk fiber in till anslutningspunkten i Utkiken. För installationen av optisk fiber i fastighetsnätet mellan anslutningspunkten och de enskilda fastigheterna valdes Centralradio-service AB (CRS) i Sundbyberg.

Telia Öppen Fiber

För att få ett (mycket) förmånligt pris av Telia för hårdvaruinstallationen av fiber in till Utkikens anslutningspunkt accepterades att ansluta vårt fastighetsnät till Telias Nät genom Öppen Fiber.

Telia har avtal med ett antal tjänsteleverantörer som får använda Telia Öppen Fiber för leverans av bredband, TV, IP-telefoni osv in till fastighetsnätet. Det är fritt val för respektive husägare att träffa avtal med dessa av Telia sanktionerade tjänsteleverantörer.

Utkikens avtal med Telia om Öppen Fiber omfattade initialt 5 år. Därefter förlängs avtalet automatiskt med 1 år i taget om det inte sägs upp senast 6 månader innan förfallodatum. Avtalet är avgiftsfritt för samfälligheten. Telias intäkt kommer från de tjänsteleverantörer som betalar för att få finnas i Telia Öppen Fiber.

Telia Öppen Fiber erbjuder höghastighetsinternet med hastigheter upp till 1000 Mbit/sek in till anslutningspunkten.

För närvarande (2024) finns följande tjänsteleverantörer tillgängliga nationellt i Telia Öppen Fiber:

  •  Aardnet
  • Allente
  • Ansluten
  • Bahnhof
  • Boxer
  • Bredband2
  • Dalacraft
  • Gotanet
  • Halebop
  • Internetbolaget
  • Internetport
  • Junet
  • Net at Once
  • Ownit
  • Serverado
  • Surfia
  • Telenor
  • Tele2 Företag (Tele2 levererar dock inte bredband i Telia öppna fibernät till privatpersoner)
  • Telia


Några bredbandsleverantörer kan också tillhandahålla TV, IP-telefoni och datakommunikation.
Googla på ”Telia Öppen Fiber” för att få en uppdaterad lista över tjänsteleverantörer som är
tillgängliga i Telia Öppen Fiber.

Gränssnitt

Inkommande fiber från Telia ansluts via en Access-switch till Utkikens fastighetsnät i ”Nätanslutningspunkten”. Access-switchen är monterad i ett (låst) fasadskåp beläget inne i utrymmet för undercentralen i förrådet vid Kapellgatan 1. I fasadskåpet kopplas Access-switchen via patchkablar till fastighetsnätets  kopplingspunkter. Access-switch och patchkablar är Telias egendom medan fastighetsnätet tillhör samfälligheten.

Fastighetsnätet utgörs av separat fiberkabel till respektive hus.
För dragning av dessa fiberkablar har befintlig kanalisation för elslavräknarna utnyttjats. Kablaget för elslavräknarna används inte längre för sitt ursprungliga ändamål eftersom elnätägaren (i vårt fall Vattenfall) övergått till fjärravläsning av elförbrukningen. Fiberkabeln till varje hus avslutas med en medieomvandlare (MO) sammanbyggd med en bredbandsswitch. MO/switch har tillhandahållits av Telia.

Gränsytan mellan samfällighetens och husägarens ansvar har tidigare tolkats gå i husets bottenplatta, det vill säga ovanför bottenplattan är husägaren ansvarig (jämför byte av inkommande kallvattenventil). Men för fiberinstallationen gäller att Överlämningspunkten mellan samfällighetens fastighetsnät och husägarens bostadsnät utgörs av LAN-port på bredbandsswitchen och fiberkabeln fram till medieomvandlaren samt MO/switch tillhör formellt samfällighetens ansvar. Vid installationen av fastighetsnätet var det valfritt för husägaren att låta installera MO/switch i bottenvåningen eller på mellanplanet.

Anmärkning:
Bredbandsswitchen är Telias egendom.
Enligt bilaga till avtalet med Telia: ”Allmänna
villkor för Öppen Fiber. Flerfamiljshus” ansvarar Fastighetsägaren (i detta fall Utkikens samfällighet) för att på egen bekostnad montera ner samtliga Telias Bredbandsswitchar på Fastigheten och leverera dem till av Telia uppgiven adress senast 30 dagar räknat från den tidpunkt då Avtalet upphör att gälla.

Husägarens inkoppling mot fastighetsnätet

Den av Telia tillhandahållna MO/bredbandsswitchen, som avslutar fastighetsnätet och utgör gränsyta mot husägarens nät, är av fabrikat Inteno XG 6846. Den har följande utgångar (LAN-portar) för anslutning av nätverkskabel med RJ45-kontakt:

  • LAN1 (Röd). Avsedd för anslutning av dator eller router. Datahastighet upp till 1000 Mbits/s
  • LAN2 (Gul). Avsedd för anslutning av digital TV (IP TV). Datahastighet upp till 100 Mbits/s
  • LAN3 (Grön). Avsedd för anslutning av IP-telefoni
  • LAN4 (Blå). Ej i bruk men kan komma att användas för framtida tjänster

Router tillhandahålls vanligen utan kostnad av den av husägaren valda bredbandsleverantören. Routern har ett antal utgångar för nätverkskablar med RJ45-kontakt och utgång för IP-telefoni.
Oftast medger den också trådlös nätverksuppkoppling (är av typ ”wireless”). Med routern ansluten till bredbandsswitchens LAN1-port kan digital TV-box, IP-telefoni, dator mm anslutas till routerns utgångar i stället för till bredbandsswitchen.

Felsökning/felanmälan

Saknas inkommande bredband (internet) är första åtgärden alltid att starta om routern genom att bryta strömförsörjningen och vänta ett par minuter innan routern ansluts igen.
Hjälper inte det, görs samma sak med MO/bredbandsswitchen.

Om inte detta hjälper är nästa steg att kontrollera att tjänsteleverantören inte har ett temporärt stopp i sin leverans. Kontrollera även via Telias hemsida att Telia inte har störningar i området avseende fibernätet.
Kolla även med grannar om de har störningar eller inte.

Därefter kan det bli aktuellt med felanmälan för att undersöka var i kedjan ”Telias Accesswitch - fastighetsnätets inkopplingspunkter – fiberkabel in till MO/switch – MO/switch” felet ligger.
Kontakta gärna styrelsen för felanmälan. Rekommendationen är att i första hand vända sig till installatören av vårt fastighetsnät – Centralradio-service AB (CRS) i Sundbyberg – eftersom de har kännedom om hur fastighetsnätet är uppbyggt.
När de har klarlagt var felet ligger kan de också åtgärda felet.
 Skulle felet ligga i Telias Accesswitch rådgör CRS med Telia om vem som åtgärdar felet eftersom samfälligheten inte har serviceavtal med Telia.

Alternativt kan felanmälan göras till Telia för felsökning och åtgärd.
Telefonnummer för felanmälan:
- Centralradio-service AB (CRS) i Sundbyberg: 08 - 29 90 70
- Telias Fastighetsägaringång: 020 – 30 00 00, val 2

Eftersom samfälligheten inte har serviceavtal med vare sig CRS eller Telia sker felavhjälpning på löpande räkning och faktureras samfälligheten.
Notera att om det är ett avbrott i fastighetsnätet är det mycket troligt att felet ligger i den del av fastighetsnätet som är lokaliserad inne i bostaden eller i MO/switch och bero på yttre åverkan exempelvis i samband med husägarens ombyggnad, renovering eller liknande.
I så fall gäller inte samfällighetens ansvar. Efter att samfälligheten betalat fakturan kommer beloppet att regleras med husägaren.

Naturligtvis kan det för husägaren vara uppenbart att fibernätet inne i bostaden råkat skadas vid reparation eller dylikt och att någon omfattande felsökning inte behövs.
I så fall rekommenderas att husägaren själv kontaktar CRS för åtgärd med efterföljande faktura ställd direkt till husägaren.