Laddbox vid din garageplats

Nu finns möjlighet för dig att köpa en laddbox och få den installerad vid din garageplats. Börja med att kontakta styrelsen för att få  ett avtal som blir underlag för framtida debitering. Du kan sedan själv beställa laddbox och installation av Anderssons Elektriska i Nacka. 

Allmän info om laddboxen

Boxen du ska köpa är en Garo Enitiy Pro. Garo är ett stort svenskt elföretag.

El finns framdragen till motorvärmare och intill det finns förberett för att ansluta laddbox. Säkringar till resp laddbox sitter i föreningens elskåp. I samma skåp finns även en lastbalansering som gör att laddboxar kan samarbeta kring elkapaciteten. Om många laddar samtidigt blir effekten lägre och tvärtom. Vi har lagt en begränsning för laddboxarna på 13A, för att inte effektkostnaden ska bli för stor. Denna kan komma att ändras över tid. Motorvärmare och föreningens allmänna el prioriteras alltid före laddboxar. 

 

Boxarna kommunicerar via 4G, detta ingår tillsvidare i köpet av boxen. I framtiden får man ev betala en månadsavgift för detta.

 

Boxarna köps in och ägs av resp hushåll.

 

Nyinstallation:

Vid nyinstallation vänder man sig till styrelsen och sedan till leverantören. Av styrelsen får man ett avtal där villkoren gentemot samfälligheten framgår. Du kan tex inte ta med din laddbox när du flyttar. Viktigt att rätt laddbox väljs då boxarna ska kunna samarbeta och kopplas upp mot lastbalansering. Om laddboxen Garo Entity slutar saluföras får styrelsen rekommendera andra alternativ.

 

Vi har valt Anderssons Elektriska som leverantör, det är ett familjeföretag som funnits länge, har bra ekonomi och som jobbar mycket med laddboxar.

 

Hemsida: installera laddbox - Anderssons Elektriska

 

Viktigt att du nämner vilket nummer du har på sin garageplats vid beställning. Dialogen med Anderssons Elektriska sköter man själv. Det är du själv som köper in laddbox, inte föreningen.

 

Appen Garo Connect

Garo Connect appen – finns där appar finns. Ladda ner appen och skapa ett konto. När installationen av din box är klar så meddelar du styrelsen att det är klart samt vilken mail du avser använda i appen så kommer din nya laddbox att bli kopplad till din app och du kan då se den och styra den via appen.

 

Inställningar i appen:

En del inställningar är just nu blockerade för användare, Garo håller på med utvecklingsarbeten i appen och fler funktioner kommer öppnas upp vad det lider.

Det man kan göra enkelt är:

  • Starta och avsluta laddning
  • Låsa kabeln i boxen
  • Se historik (om ni startar och avslutar laddning via appen).

 

Styrelsen är administratör men har bett Niklas Sjögren tillsvidare hålla i detta. Som admin (eller ägare som det heter i appen) kan man göra fler inställningar för laddboxarna som till exempel:

  • Sätta upp ett laddschema, denna funktion är inte riktigt bra så vi rekommenderar att ni lägger ett schema för laddning i er bils inställningar. Till exempel kan det vara bra under november-dec, då det är höglasttid på dagarna då, så håller du nere priset.
  • Lägga till fler användare i er familj
  • Starta om enheten (laddboxen) om det skulle vara något fel på den

Garo håller på att utvecklar appen för att fler funktioner ska bli tillgängliga för alla användare. I väntan på det så får ni gärna be Niklas om hjälp med inställningarna.

 

Niklas.g.sjogren@icloud.com

 

Support/felanmälan

 

Om du får problem med din laddbox finns några saker som du på egen hand kan kolla innan du kontaktar support.

 

  • Starta om boxen
  • Bryta elen till laddboxarna och starta igen.
  • Kontrollera ifall jordfelsbrytaren slagit på i just din box.

 

I nästa steg kan du kontakta Anderssons Elektriska som är återförsäljare för Garo.

 

Vid felanmälan Andersson Elektriska

info@anderssonselektriska.se

Tfn: 08-765 14 93

 

Om felet fortfarande kvarstår kontaktar du Garo via mail. Informera även styrelsens representant i frågor kring laddboxar Niklas S genom en kopia på mailet.

support@garo.se

 

 

Ladda när priset är som lägst

Föreningen har idag månadsavtal med rörligt elpris, det innebär att vi betalar maj månads snittpris för förbrukning i maj. Vi har alltså inte timpris, så egentligen spelar det ingen roll när på dygnet du laddar, priset är detsamma.

Under perioden november till mars så är överföringspriset hos Nacka Energi högre. Det finns höglasttid, då det är dyrare att använda el. Den dyrare tiden är kl 06-22 på vardagar från 1/11 till 31/3 varje år. Vi rekommenderar att ställa in ett schema i er bil så den bara laddar under låglasttid under nov-mars, dvs mellan 22-06 på vardagar samt under hela helgen.

 

Debitering av elförbrukning för din laddbox

Varje månad får kassören i föreningen en lista på alla boxar och hur mycket de förbrukat, så räknar hen ut vad respektive användare ska betala och skickar en faktura. Priset är självkostnadsbaserat, dvs elpris, skatter, moms och effektavgifter mm. Ingen extra avgift tas ut.  Laddar man inget under en månad så kostar det idag ingenting. Ev kan det i framtiden bli en administrativ kostnad som de som har laddbox får dela på, det kan tex vara kostnad för 4G uppkopplingen. Om styrelsen bedömer att man inte hinner administrera fakturering så kan det även tillkomma en kostnad för det då detta i så fall kommer köpas upp som tjänst. Ovan rör sig dock inte om så stora belopp, och det blir ju mindre ju fler som har laddbox.