Laddboxar

Om du vill installera en laddbox kontaktar du styrelsen. Du får då underteckna ett avtal som blir underlag till framtida debitering. Du kan sedan själv beställa laddbox och installation av Anderssons elektriska i Nacka.  https://anderssonselektriska.se/

Information om laddboxar i garaget 2024

Allmän info om laddboxen

Boxen vi använder är en Garo Enitiy Pro. Garo är ett stort svenskt elföretag.

I elskåpet på resp garaglängs sitter säkringarna till resp box. Sen finns det en lastbalansering som de är kopplade till som gör att laddboxarna samarbetar kring elkapaciteten.

Det sitter en nyckel i boxens underkant, det är samma nyckel till alla boxar – denna är för att komma åt jordfelsbrytaren om den skulle slå till. Den kan hänga kvar om man vill eller så delar man på den och har en i låset och en hemma.

Boxarna kommunicerar via 4G, detta ingår tills vidare i köpet av boxen. I framtiden får vi ev betala en månadsavgift för detta.

Boxarna köps in och ägs av resp hushåll.

Vi har lagt en begränsning på laddboxarna på 13A, för att inte effektkostnaden ska bli för stor för oss alla som använder laddboxarna.

 

Nyinstallation:

Vid nyinstallation vänder man sig till styrelsen och sedan till leverantör. Av styrelsen får man ett avtal där villkoren gentemot samfälligheten framgår. Du kan tex inte ta med din laddbox när du flyttar.

Viktigt att rätt laddbox väljs då boxarna ska kunna samarbeta och kopplas upp mot lastbalansering. Om laddboxen Garo Entity slutar saluföras får vi titta på alternativ.

Vi har valt Anderssons Elektriska som leverantör, det är ett familjeföretag som funnits länge, har bra ekonomi och som jobbar mycket med laddboxar.

Hemsida: installera laddbox - Anderssons Elektriska

Viktigt att man nämner vilket nummer man har på sin garageplats vid beställning. Dialogen med Anderssons Elektriska sköter man själv. Det är du själv som köper in laddbox, inte föreningen.

 

Appen Garo Connect

Garo Connect appen – finns där appar finns

Ladda ner appen och skapa ett konto.

När installationen av din box är klar så meddelar du styrelsen att det är klart samt vilken mail du avser använda i appen så kommer din nya laddbox att bli kopplad till din app och du kan då se den och styra den via appen.

 

Inställningar i appen:

En del inställningar är just nu blockerade för användare, Garo håller på med utvecklingsarbeten i appen och fler funktioner kommer öppnas upp vad det lider.

Det man kan göra enkelt är:

  • Starta och avsluta laddning
  • Låsa kabeln i boxen
  • Se historik (om ni startar och avslutar laddning via appen).

 

Styrelsen är administratör men har bett mig hålla i detta. Som admin (eller ägare som det heter i appen) kan man göra fler inställningar för laddboxarna som till exempel:

  • Sätta upp ett laddschema, denna funktion är inte riktigt bra så jag rekommenderar att ni lägger ett schema för laddning i er bils inställningar. Till exempel kan det vara bra under november-dec, då det är höglasttid på dagarna då, så håller vi nere priset.
  • Lägga till fler användare i er familj
  • Starta om enheten (laddboxen) om det skulle vara något fel på den

Som jag förstod det håller Garo på att utvecklar appen för att fler funktioner ska bli tillgängliga för alla användare. I väntan på det så får ni gärna be mig om hjälp med inställningarna.

Hör av er till mig om ni vill ha hjälp.

Niklas.g.sjogren@icloud.com

 

Support/felanmälan

Laddboxarna säljs via återförsäljare/elinstallatörer så vid fel - ska vi kontakta Anderssons Elektriska som har installerat dem. Garo kan ge viss support om Anderssons Elektriska inte kan fixa problemet. Vid kontakt meddela att ni hör till Svallets Samfällighet i Älta samt vilken adress det gäller.

Vid felanmälan, maila dem båda:

info@anderssonselektriska.se

Tfn: 08-765 14 93

 

Garo:

support@garo.se

 

Kontakta även mig då det finns ett par saker som vi kan göra innan de kommer ut.

  • Starta om boxen
  • Bryta elen till laddboxarna och starta igen.

 

Annat att tänka på:

Föreningen har idag månadsavtal med rörligt elpris, det innebär att vi betalar maj månads snittpris för förbrukning i maj. Vi har alltså inte timpris, så egentligen spelar det ingen roll när på dygnet vi laddar, priset är detsamma.

Under perioden november till mars så är överföringspriset hos Nacka Energi högre. Det finns höglasttid, då det är dyrare att använda el. Den dyrare tiden är kl 06-22 på vardagar från 1/11 till 31/3 varje år. Skillnaden i vintras var 18 öre per kWh, så vill vi jaga lågt pris så är det natt eller helgdag som gäller på vintern. Jag rekommenderar att ställa in ett schema i er bil så den bara laddar under låglasttid under nov-mars.

 

Debitering/kostnader

Varje månad får kassören i föreningen en lista på alla boxar och hur mycket de förbrukat, så räknar hen ut vad respektive användare ska betala och skickar en faktura. Laddar man inget under en månad så kostar det idag ingenting. Ev kan det i framtiden bli en administrativ kostnad som vi som har laddbox får dela på, det kan tex vara kostnad för 4G uppkopplingen. Om styrelsen bedömer att man inte hinner administrera fakturering och prissättning så kan vi även få en kostnad för det då detta i så fall kommer köpas upp som tjänst. Ovan rör sig dock inte om så stora belopp, och det blir ju mindre ju fler som har laddbox.