Samfällighet - vad är det?

Vad är en samfällighet?

En samfällighetsförening skall bildas enligt lag när flera fastighetsägare tillsammans äger gemensam egendom, så kallade samfälligheter. Samfällighetsföreningens ändamål är att förvalta den samfällighet för vilken den har bildats.

Vem äger samfälligheten?
Samfälligheter ägs av de fastigheter som har del i samfälligheten. Storleken av andelen bestäms i normalfallet i samband med att samfälligheten bildas. Andelen utgör en integrerad del av delägarfastigheten och som följer med fastigheten vid försäljning eller annan ägaröverlåtelse.

Vad säger lagen?
Vad som gäller för samfälligheter, läs mer i iagen om förvaltning av samfälligheter: 1973:1150.

Automatiskt medlemskap
Den som äger en fastighet inom området är automatiskt medlem i samfälligheten och är således skyldig att betala eventuell avgift till samfällighetsföreningen.

Konsekvens

Om t.ex stämman beslutar att bygga en lekplats så kommer alla medlemmar i föreningen få vara med och betala för denna oavsett om man använder den eller ej. Vill man helt styra sina egna kostnader och inte låta andra fatta beslut om boendet som man kanske inte gillar skall man bo i villa.