Samfälligheten Arkivarien
Allmänt
Föreningen består av fastigheten Arkivarien GA:1 = Arkivarien 25.
Organisationsnummer 716407-7906. Postgironr 199402-9.
Fastigheterna Arkivarien 1-24 har var sin andel i föreningen och därmed ett gemensamt ansvar för området.
Föreningen förvaltar anläggningssamfällighet för vägar, vattenförsörjning, belysningsanläggning, grönområden, garage, parkering samt sopanläggning.
Föreningen är medlem i Villaägarna.
Styrelsen
Styrelsen består av ordförande, tre ledamöter samt en suppleant.
Styrelse samt revisor välj på den årliga föreningsstämman.
Ordförande, suppleant och revisor väljs av föreningsstämman medan kassör och sekreterare utses av styrelsen.
Räkenskapsår är 1/1 – 31/12.
Föreningsstämma
Ordinarie föreningsstämma skall hållas årligen under april på tid och plats som styrelsen bestämmer.
Kallelse skall skickas ut av styrelsen senast 14 dagar innan stämman.
Motioner
Motioner som skall behandlas på ordinarie stämma skall vara styrelsen tillhanda senast under februari månad
Protokoll
Styrelse- och stämmoprotokoll anslås på anslagstavlan i soprummet.
Debiteringar
Föreningens gemensamma kostnader för allmän el, sophantering, snöröjning, försäkring och underhåll betalas av respektive fastighetsägare genom kvartalsvisa räkningar.
Respektive fastighets vattenförbrukning regleras på samma räkning.
Därutöver påföres varje kvartal 200 kr/fastighet för gemensamma städdagar.
Dessa städdagar genomförs i regel under april och oktober månader.
Under förutsättning att respektive fastighetsägare deltar i städdagarna, sker avdrag med 400 kr per fastighet och städdag.
Om någon fastighetsägare inte kan delta vid någon städdag skall detta i första hand anmälas till styrelsen så att fastighetsägaren kan utföra anvisad städuppgift på annan tid.
Uteblir fastighetsägaren helt från städdag avdrages inte de 400 kronorna utan tillfaller föreningen.
Förfallodagar
Kvartalsräkningar utsänds; 28/2, 31/5, 31/8, och 30/11.
Enligt stämmobeslut påföres en avgift på 100 kr om inte ordinarie avgift betalts 10 dagar efter påminnelse.
Vattenförbrukning
Fastigheternas vattenförbrukning debiteras kvartalsvis med självavläsning 30/6 samt 30/12.
Fastighetsägaren ansvarar för att dennes vattenmätare fungerar.
Flyttanmälan
Besked om avflyttning och ägarbyte lämnas till föreningens ordförande.
Städområden
Ansvaret för vissa gemensamma ytors skötsel är under revidering. Tills vidare gäller skötsel på städdagarna samt enligt nedan anvisningar.
Städning av lekplats
Utföres enligt särskilt veckoschema. En stafettpinne med anvisningar skickas runt mellan fastigheterna.
Gräsklippning
Utföres enligt särskilt veckoschema. En stafettpinne med anvisningar skickas runt mellan fastigheterna.
Gemensam gräsklippare finns i förråd men får bara användas till anvisade ytor.
Tömning av papperskorgar samt städning av soprum ingår enligt anvisningar på stafettpinnen.
Snöröjning
Varje fastighetsägare är skyldig att snöröja utanför sin tomtgräns samt sanda vid isbildning.
Sand finns i en blå låda vid garagen.
Någon entreprenör för gemensamma ytor finns inte i dag.
Sophantering
Sopor placeras i soprummet enligt anvisningar i soprummet. Felsortering kostar föreningen pengar.
Grovsopor fraktas bort av resp fastighetsägare, Vid städdagar organiseras transport av grovsopor.
Garageplats och parkering
I första hand skall garageplatsen användas. Övrig parkering får bara ske på markerade platser.
Någon gästparkering eller handikapp parkering finns inte. Gäster hänvisas till lediga parkeringsplatser eller längs Birger Sjöbergs gata.
Trafik
Fordonstrafik inom området är bara tillåten vid på och avlastning.
Utebelysning
Fel på utebelysningen anmäles till styrelsen.