Hantering av GDPR information

Medlemmarnas rättigheter - Rätt till information enligt GDPR

 

När föreningen behandlar personuppgifter har de registrerade rätt att få information om det.

Detta gäller dels när uppgifterna samlas in från de registrerade, eller när uppgifterna samlas in från någon annan.

 

Den information som ska ges när uppgifter samlas in är:

 Uppgift om vem som är personuppgiftsansvarig (samfällighetsföreningen och dess

    företrädare),

 Uppgift om vem som är ansvarig för personuppgiftsfrågor,

 Vilken typ av personuppgifter som samlats in (kategori till exempel namn, adress),

 Om uppgifterna kommer från någon annan än den registrerade, var uppgifterna

    kommer från.

 Ändamålet med behandlingen,

 Rättslig grund för behandling,

 Hur länge uppgifterna kommer lagras och

 I förekommande fall, vem uppgifterna utlämnas till, till exempel en organisation eller

    myndighet.

 

När den registrerade själv begär ett registerutdrag ska följande information lämnas ut.

 Vilken typ av personuppgifter som samlats in,

 Ändamålet med behandlingen,

 Varifrån uppgifterna kommer,

 Hur länge uppgifterna kommer att lagras och

 Vem uppgifterna har lämnats ut till.

Den registrerade ska även få information om sina möjligheter att begära rättelse eller

radering av personuppgifterna samt rätten att inge klagomål till Datainspektionen.

GDPR information