Installation av ny utrustning från Telia

Vägledning vid installation av ny utrustning

Föreningen har beställt uppgradering av bredbandsavtalet med Telia. Uppgraderingen avser högre hastighet på bredbandet. Från 100/100 till 250/250 Mbit/s. Detta har redan genomförts (juni 2022). 

I avtalet ingår också en ny router för alla hushåll. Den gamla byts ut och ersätts av en ny. Routern har den senaste Wifi 6-tekniken, men tyvärr saknar denna router stöd för bredbandstelefoni. Måste man ha kvar telefonin kan man avvakta med bytet till ny router eller anskaffa en separat telefoniadapter. 

Dessutom får alla hushåll en ny TV-box med nya möjligheter. Denna box är konstruerad för att anslutas trådlöst mot routern men kan också anslutas, som tidigare med nätverkskabel. 

Installation av ny utrustning:

I stora drag utförs följande:

Installation av ny router:

  • Stäng av strömmen för fiberomvandlaren, gamla routern och för all utrustning som är ansluten till routern.
  • Byt ut gamla routern till den nya. Koppla in alla nätverkskablar i nya routern.
  • Starta fiberomvandlaren, vänta 3 min. 
  • Starta nya routern, vänta 3 min. 
  • Starta därefter all utrustning som är kopplad till routern
  • Login o lösen finns på 3 st klisterlappar med QR-kod för scanning till mobiler och plattor

Installation av nya TV-boxen:

  • Koppla inTV-boxen med bifogad HDMI-kabel till TV:n
  • Starta boxen och följ instruktionerna. Kontrollera att den ansluts till routerns WiFi-nät
  • På dator eller mobil - Gå till: login.teliaplay.se för att mata in den 6-ställiga koden som visas på TV-n
  • Lyckat! Klart!

 

Om inte:

  • Logga in på telia.se med mobilt bankid och kontrollera att Telia Play är aktivt, om inte aktivera Telia Play så här:
  1. Under Mina Abonnemang klickar du på Telia Play.
  2. Klicka på Aktivera Telia Play.
  3. Fyll i dina uppgifter och välj ett användarnamn. Godkänn därefter våra villkor och klicka på Aktivera.
  4. Ditt konto på Telia Play är nu aktivt. Du kan nu logga inTelia Play eller ladda ner appen för iOS eller Android.

 

Telia support för oss som har fiber:

020-20 20 70 , mobilt bankid krävs 

 

Vid behov kan man få hjälp av undertecknad. 

Torbjörn Halvarson

0705-71 11 33