HSF och GDPR (dataskyddsförordningen)

Hantering av personuppgifter

Regelverket kallas GDPR (General Data Protection Regulation). En grundläggande intention i GDPR är att stärka konsumenternas rätt att styra hur, varför och av vem deras personuppgifter används. 
Viktiga begrepp är rättsliga grund för hantering av personuppgifter samt konsumenters kontroll över sina personuppgifter. 
Vår samfällighetsförening lyder under GDPR. Styrelsen har försökt sammanfatta detta nedan.

Rättslig grund för personuppgiftsbehandling

För att behandla personuppgifter måste man ha ett ändamål baserat på någon av följande rättsliga grunder. Om detta saknas får vi inte hantera personuppgifterna.

  • Avtal: behandlingen är nödvändig för att tillhandahålla överenskomna tjänster, t.ex. fakturering av gemensamma kostnader enligt fastställd samfällighetsbudget.
  • Rättslig förpliktelse: behandlingen är nödvändig för att uppfylla rättsliga krav, exempelvis rörande finansiell rapportering, skatter/moms samt debiteringslängd för föreningen. 
    Styrelsen har ansvar för medlemmarnas gemensamma anläggningar enligt anläggningsbeslut och samfällighetslag och fakturerar samfällighetsavgifter till medlemmarna för att täcka de gemensamma kostnaderna.
  • Berättigat intresse: när vi behöver personuppgifter för att bedriva vår verksamhet i sådan utsträckning att det väger tyngre än den registrerades rätt till skydd för sina personuppgifter. Detta är ett ändamål som måste prövas från fall till fall. Vi har i dagsläget svårt att se att detta skulle vara relevant för vår samfällighet, vi har inga sådana ändamål idag.
  • Samtycke: när medlemmen har gett oss tillåtelse att använda dennes personuppgifter för ett visst ändamål. Föreningen har idag inga sådan samtycken och avser inte att hämta in sådana.

Samfälligheten hanterar med andra ord personuppgifter bara med stöd av de två första grunderna. Dvs i den mån det behövs för att genomföra den verksamhet samfälligheten är satt att utöva, samt i linje med de rättsliga förpliktelser vi har. De personuppgifter vi samlar in och använder är ett minimum för att utföra uppgifterna.

Kontroll av personuppgifter

Medlemmar i vår samfällighetsförening har bland annat följande rättigheter.

  • Rätt till radering: att få sina personuppgifter raderade. Detta gäller naturligtvis gentemot vår förening men är bara relevant då någon har flyttat härifrån (inte är medlem längre) och om detta inte strider mot samfällighetens rättsliga förpliktelser.
  • Rätt till tillgång: innebär att medlemmar har rätt att begära ut information om sina personuppgifter från föreningen. Kontakta i så fall någon i styrelsen. Den information föreningen håller är endast den medlemsförteckning som hittills delats ut i samband med årsstämma. Dvs: fastighetsinformation, garageplatstilldelning samt till styrelsen givna kontaktuppgifter.
  • Rätt till rättelse: få felaktiga uppgifter rättade. Kontakta i så fall någon i styrelsen, så ser den till att rättning sker.

Styrelsen kan idag inte se något vi måste ändra i vår hantering och verksamhet på grund av GDPR. Tveka inte att kontakta styrelsen om du har några övriga kommentarer eller synpunkter kring personuppgifter och personlig integritet i vår samfällighet.

Dokumentstatus

Uppdaterat: 2022-05-24