Värme, vatten och avlopp

Värme
Samfälligheten har avtalat med Fortum om en värmeinställning på 21 grader vilket är vad fastigheterna bör kunna uppnå. Var dock medveten om att du som fastighetsägare är ansvarig för att ditt hem är väl isolerat kring fönster och dörrar samt att radiatorer är luftade och är anpassade för att ge tillräcklig effekt för rummet. Tänk också på att inte blockera luftflödet framför radiatorerna. Med dessa åtgärder bör alla kunna ha en behaglig inomhusmiljö.

Vatten
Varje enskild fastighetsägare ska förvissa sig om var och hur man stänger av vattnet. Prata ihop er i respektive länga så att alla vet var man kan stänga av de olika matningarna. Grundregel är att avstängning ska ske så nära egna fastigheten som möjligt vilket ger minst störning hos övriga medlemmar. Det finns olika ”vatten” som kan stängas av.

  1. Kallvattnet: Det finns tre avstängningspunkter. Den närmaste punkten för att stänga av kallvattnet är i det egna källarplanet eller hos närmaste granne. Nästa punkt finns i början eller slutet på respektive länga, och sitter i anslutning till vattenmätaren. Den sista avstängningspunkten finns i gatan, och manövreras normalt endast av kommunen.
  2. Varmvattnet och varmvattencirkulationen: Närmaste punkt är på samma ställe som kallvattnet, dvs i det egna källarplanet eller hos närmaste granne. Nästa avstängningspunkt är på samma ställe man stänger av radiatorvattnet, i början eller slutet av respektive länga. Sista avstängningspunkten är vid vår värmecentral.
  3. Radiatorvattnet: Vattnet till våra radiatorer kan stängas av via de ventiler (kranar) som finns i det egna källarplanet. I vissa fall matas även en eller flera av grannens radiatorer. Nästa avstängningspunkt finns i början eller slutet på respektive fastighetslänga. Sista avstängningspunkten är vid vår värmecentral.

Avlopp
Föreningen ansvarar för horisontella samlingsledningar som ligger under källargolvsnivå och samlar upp avlopp från enskilda hus och ansvarar således för kostnader att rensa bort stopp i de horisontella ledningarna under husen. Övriga avloppsledningar inom enskilda fastigheter ansvarar den enskilda fastighetsägarens för.

Observera att styrelsen alltid skyndsamt ska informeras om skada uppstår. Eftersom gränsdragningen mellan samfällighetens och den enskilda fastighetsägarens rör/ansvar inte alltid är självklar, är det av vikt att felet omedelbart åtgärdas av den enskilda fastighetsägaren och först när felet är åtgärdat sker en besiktning av skadan då ansvarfrågan klaras ut.

Kom ihåg att det är att det är du som fastighetsägare som kallar in hantverkare för att åtgärda skadan och har betalningsansvar tills utredningen om ansvaret är klar.

Och glöm inte att informera de grannar som berörs av dina arbeten!

  1. VID AKUTA PROBLEM:
  2. 1. Kontakta Stockholm Rens och Spol AB, tel. 08-767 27 10.
  3. 2. Informera skyndsamt skadan till styrelsen!
  4. 3. Gör en felanmälan till nedanstående;

Felanmälan värmeanläggningen
Skulle fel uppstå på vår värmeanläggning ska Fortum Värmes kundservice kontaktas:

Vardagar 8-16, tel. 020-46 00 00 eller kundservice.varme@fortum.com.
Övrig tid, tel. 020-46 00 00 eller 020-44 11 00

Vid utryckning debiteras minimum 3 timmar:
Ordinarie arbetstid 550 kr/tim och övrig tid 950 kr/tim.

Felanmälan vatten och avlopp
Skulle fel uppstå på vatten- eller avloppsledningen ska Lidingö Stads anläggningar för dricks-, spill-, och dagvatten kontaktas: 

Vardagar mellan 08.30 – 16.00 tel. 08-731 46 69 eller kundtjanst.teknik@lidingö.se.
Akuta ärenden under övrig tid hanteras av Falck som har jour, tel. 020-380 380.

VVS-installatör/reparatör
Vid VVS-installationer/reparationer rekommenderas att arbetet utförs av Dinami Värme & Vatten (www.dinami.se), i första hand. Styrelsen har sedan hösten 2016 utökat samarbete med Dinami och erhåller en rabatterad prislista för medlemmarna.

  • Montör 510 kr ink moms per timme
  • Servicebil 490 kr ink moms per order/dag
  • Material debiteras enligt Dahls katalogpriser med 10% rabatt.

Vid beställning av arbeten hänvisa till prislistan ovan och att du är medlem i Granrisets Samfällighetsförening. Vår kontaktperson heter och Öystein Lunde tel.direkt 072 252 35 40, tel. växel 08 588 869 60.