Våren gick fort och vi är nu redan en bit in i den sköna sommaren. Inom samfälligheten har vi hunnit med en hel del aktiviteter under våren.
Städdagen flöt på bra med mycket aktivitet. Det gör verkligen skillnad på hur våra gemensamma ytor ser ut efter en lyckad städdag.
Det är också nödvändigt att vi alla hjälps åt att löpande hålla rabatter, buskar gräsmattor etc. i ett fint skick. Många av er har tillsammans med städledarna kommit överens om vilka delområden som man ansvarar för under året. Det tycker vi i styrelsen är jätteviktigt att så många som möjligt hjälps åt. Har ni några frågor eller funderingar så kan ni vända er till städledarna inom ert område.
Den 24 juni kommer vi byta ut sanden i sandlådan på Solbrudsvägen. Samtidigt kommer gräsytan vid dungen på Solbrudsvägen repareras efter skador som uppstod i samband med flytt av snö i vintras.
Vi i styrelsen vill även påminna om vikten av att hålla växtligheten på våra tomter i rätt höjd, speciellt nära gatuhörn och cykelbanor. Via länken kan man läsa om vad som gäller enligt Västerås stad.
https://www.vasteras.se/trafik-och-gator/gator/fastighetsagarens-ansvar.html
Sammanfattningen finns i denna bild:

Det har även kommit ett nytt direktiv den 15 maj, gällande invasiva växter som gäller samfälligheten och oss alla på våra egna tomter. Två huvudpunkter gäller:
- Du måste inte ta bort växterna – men du måste hindra spridning
- Du får inte slänga växterna som vanligt trädgårdsavfall
Läs mer på Villaägarna
https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/juridik/artiklar/nya-regler-om-invasiva-vaxter--det-har-galler-for-dig-som-villaagare/
Inom GA-2 så har de allra flesta dagvattenrör nu kunnat spolas och filmas. Dessutom har ca. 80% av alla sandbrunnar slamsugits. Det kommer bli ett tillfälle ytterligare på sensommaren där vi räknar med att samtliga rör och sandbrunnar blir helt klara.
Vi har identifierat fel på några få dagvattenrör vilka behöver åtgärdas, vi hoppas det kan ske under sommaren.
För GA-3 så har vi arbetat vidare med att möjliggöra elbilsladdning i garagen. Det är ett 15 tal fastigheter som är intresserade att sätta upp en elbilsladdare. Vi planerar att arbetet kan påbörjas under kvartal 3.
För GA-4 så var det ytterligare 17 fastigheter som den 1 maj anslöt sig till gruppavtalet för bredband. Det blir en ny möjlighet 1 januari 2027.
Dessutom så har 40 fastigheter anslutit sig till gruppavtalet för TV som startades den 1 juni. Ytterligare några kommer ansluta sig den 1 januari 2027.
Avslutningsvis vill vi i styrelsen önska er alla en riktigt skön sommar.
Tänk på att det är många ute på våra vägar och cykelbanor, speciellt små barn, så kör försiktigt och visa hänsyn.
Styrelsen
Samfällighetsföreningen Gladiolen