Krav på hållbar mobilitet kan bli dyrt och krångligt för samfälligheter 

Villaägarna har i ett remissvar lämnat synpunkter på tre rapporter från Boverket. En av rapporterna rör implementeringen av Energiprestandadirektivets (EPBD) krav på “hållbar mobilitet”, något som särskilt kan påverka samfälligheter.

De tre rapporter som Boverket presenterat omfattar rekommendationer för hur EU:s Energiprestandadirektiv (EPBD) ska implementeras med avseende på solenergi, hållbar mobilitet och system med energideklaration.  

- Vi har länge opinionsbildat mot EPBD:s krav som innebär ökade kostnader för hushållen och att det blir dyrare att bygga hus. Nu när det står klart att direktivet ska implementeras uppmanar vi Boverket i vårt remissvar att nyttja alla tillgängliga undantag, säger Jonathan Lindgren, samhällspolitisk expert på Villaägarna. 

Krav på laddinfrastruktur och cykelparkering 

Det är framför allt kraven på hållbar mobilitet (Boverkets rapport 2025:8) som kommer att påverka samfälligheter. Dessa omfattar krav på laddinfrastruktur för fordon samt cykelparkeringsplatser i samband med nybyggnation, ombyggnad och i vissa fall retroaktiva krav på befintliga byggnader.  

- Kravet på laddinfrastruktur är särskilt dyrt för samfälligheter och tar inte hänsyn till den verklighet de har. Samfällighetens anläggningsbeslut kan behöva ändras, vilket kan bli en kostsam process för föreningen, säger Jonathan Lindgren.

Eftersom kravet på laddinfrastuktur bara gäller vid nybyggnation och ombyggnad berörs dock inte samfällighetsföreningar som redan har installerat laddinfrastuktur.

Fler cykelparkeringsplatser riskerar leda till brist på parkeringsplatser för motorfordon.

Den andra delen av Boverkets rapport om hållbar mobilitet rör krav på cykelparkeringsplatser, vilket kan ställa till flera problem i ett bostadsområde, menar Jonathan Lindgren: 

- Fler cykelparkeringsplatser sker på bekostnad av tillgängliga parkeringstal vilket riskerar leda till brist på parkeringsplatser för motorfordon. Konsekvensen kan bli att motorfordon i ett område med parkeringsbrist spiller över till närliggande bostadsområden.  

Vid inrättandet av cykelparkeringsplatser bör man därför både ta hänsyn till beslutade parkeringstal och tillgänglighet för gästparkeringar. Det är inte heller säkert att en omställning är relevant för alla områden. I vissa bostadsområden kan man ha större behov av bil, exempelvis om man pendlar till jobbet.

- I vårt remissvar understryker vi vikten av att fler parkeringsplatser för cyklar inte sker på bekostnad av dem för motorfordon, samt att undantagen utökas så att större hänsyn tas till olika behov. 

Krav på hållbar mobilitet som påverkar samfälligheter:

  • Laddinfrastruktur 

Vid bostadshus ska det finnas minst en laddplats vid fler än 3 parkeringsplatser, övriga platser ska ha kablar dragna till 50 % samt tomrör till övriga platser. Gäller ej vid ombyggnad. 

Rent tekniskt ska ledningsinfrastruktur möjliggöra samtidig laddning. Laddningen ska också vara smart så att den laddar optimerat, och om möjligt dubbelriktad. 

För att minimera risken för olönsamma åtgärder förordar Boverket att direktivet införlivas på miniminivå genom att det retroaktiva kravet enbart omfattar byggnader med bilparkeringar i byggnaden. 

  • Cykelparkeringsplatser 

Vid bostadshus ska upprättas minst två cykelplatser per lägenhet vid fler än 3 parkeringsplatser. Kravet kan anpassas lokalt beroende på demografi eller geografi. 

 

Ladda ner Villaägarnas remissyttrande

Läs rapport om Hållbar mobilitet på Boverket.se