Förslaget på avskaffat förrättningskrav för installation av laddningsinfrastruktur ingår i den statliga utredningen Mot en elektrifiering av transportsystemet. Betänkandet är nu ute på remiss och Villaägarna är en av remissinstanserna.
- I huvudsak är vi mycket nöjda med förslaget - det är nödvändigt att göra det enklare och billigare för samfällighetsföreningar att tillhandahålla elbilsladdning. Men det finns några viktiga aspekter att ta hänsyn till som vi har lyft i vårt remissvar, säger Eric Bodin, förbundsjurist och samfällighetsjuridisk expert på Villaägarna.
En sådan aspekt är minoritetsskyddet.
Kvalificerad majoritet för beslut
- Vi har märkt ett stort intresse bland våra avtalsföreningar för att installera laddningsinfrastruktur. Men det är också viktigt att ta hänsyn till de som inte vill ha elbilsladdning och som oroar sig över kostnaden, säger Eric Bodin.
Enligt nuvarande lagstiftning krävs kvalificerad majoritet när viktiga beslut i en samfällighetsförening ska fattas, exempelvis vid stadgeändringar och ändring av andelstal. Som utredningens förslag nu är utformat öppnar det dock upp för stämmobeslut om laddningsinfrastruktur med enkel majoritet om kostnaden inte är “av betydelse”.
- Vi anser att det är vanskligt. Vad som är kostnader av betydelse är svårtolkat och riskerar att leda till onödiga konflikter i föreningen. Vi vill därför att det, i linje med nuvarande regler, alltid krävs kvalificerad majoritet vid beslut om ny laddningsinfrastruktur, säger Eric Bodin.
Kostnad efter förbrukning
En annan aspekt som Villaägarna lyfter i remissvaret är kostnaden för elbilsladdningen. Kostnader för gemensamhetsanläggningar utgår oftast från andelstal, men i detta fall tycker Eric Bodin att det är nödvändigt att medlemmarna i föreningen istället betalar avgift efter vad de förbrukar.
- I vårt remissvar har vi understrukit att kostnaden för laddning alltid ska kunna fördelas efter elförbrukning och inte andelstal. Den möjligheten behöver förtydligas i lagtexten, säger Eric Bodin och avslutar:
- Genom att införa kvalificerad majoritet för ett beslut att installera laddningsinfrastruktur, och samtidigt se till att kostnaden för laddning inte delas upp efter andelstal utan förbrukning, kan vi behålla ett rimligt minoritetsskydd.